maandag 6 oktober 2014

Betoog

standpunt: Leerlingen moeten zelf hun docenten kunnen kiezen.


Leerlingen moeten zelf hun docenten, en daarmee hun manier van les krijgen, kunnen kiezen. Want, hoewel de een misschien baat heeft bij probleem gestuurd onderwijs, een ander leert wellicht beter door een meer gestructureerde manier van kennisoverdracht. En zo kunnen we, door het optimaliseren van de leerervaring van elke individuele leerling, de examenuitslagen zeker flink verbeteren. Ook zal de kwaliteit van de leraren stijgen, omdat docenten gemotiveerd worden hun lessen te verbeteren. Want hoe meer leerlingen kiezen voor een bepaalde leraar, hoe meer uren deze kan draaien en hoe meer zijn of haar salaris stijgt. Op deze manier wordt ook de kaft van het koren gescheiden wat betreft leraren, omdat de leraren van een lager niveau die niet gemotiveerd zijn om hun lesmethode te verbeteren minder kansen krijgen tot lesgeven, waardoor de kwaliteit van het onderwijs zal stijgen. Het aantal studenten die hun school of studie afmaakt, in plaats van voortijdig afhaken, zal ook een groei doormaken. Omdat scholieren hun motivatie verliezen, als ze stof niet goed of onduidelijk wordt uitgelegd en het daardoor niet begrijpen, stoppen vele voortijdig met hun studie. Dit aantal kan teruggedrongen worden als de manier van kennisoverdracht wordt geoptimaliseerd en aangepast aan de leerling. En om die redenen ben ik voor dit standpunt.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Annabel,

    je hebt een goed betoog geschreven! De volgende drogredenen heb ik kunnen vinden:
    - overhaaste generalisatie: 'En zo kunnen we, door het optimaliseren van de leerervaring van elke individuele leerling, de examenuitslag zeker flink verbeteren.' Dit is overhaaste generalisatie, omdat dit niet voor elke individuele leerling geldt.
    - overhaaste generalisatie: 'Ook zal de kwaliteit van de leraren stijgen, omdat docenten gemotiveerd worden hun lessen te verbeteren.' Dit is overhaaste generalisatie, omdat dit niet voor elke leraar geldt.
    - het vertekenen van het standpunt: 'Op deze manier wordt ook de kaft van het koren gescheiden wat betreft leraren, omdat de leraren van een lager niveau die niet gemotiveerd zijn om hun lesmethode te verbeteren minder kansen krijgen tot lesgeven, waardoor de kwaliteit van het onderwijs zal stijgen.'

    Groetjes, Iris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Iris,

      bedankt voor je reactie. Je hebt andere drogredenen gevonden dan ik in gedachten had. De door jou als eerst genoemde drogrede had ik er inderdaad expres in gestopt.

      De tweede overhaaste generalisatie had ik er niet expres in gestopt maar het is er inderdaan wel een dus dat heb je goed opgemerkt.

      Met je laatste argument ben ik het niet echt eens maar dat komt misschien omdat ik het anders lees. Ik bedoelde hier namelijk meer mee dat leraren van een lager niveau die ook nog eens niet gemotiveerd waren om hun lesmethode te verbeteren minder les konden gaan geven. Maar ik denk dat jij het misschien meer opvatte als dat leraren van een laag niveau uberhaupt hun lesmethode niet willen verbeteren.Maar ik denk dat dat meer aankomt op hoe je de tekst leest dus dat had ik misschien beter iets duidelijker kunnen schrijven.

      De drogrede die ik ook nog in de tekst had verwerkt was overhaaste generalisatie bij: " Omdat scholieren hun motivatie verliezen, als ze stof niet goed of onduidelijk wordt uitgelegd en het daardoor niet begrijpen, stoppen vele voortijdig met hun studie." Omdat niet alle scholieren hun motivatie verliezen als ze iets niet snappen. Maar ook hier geldt weer dat het ook een kwestie is van hoe je iets persoonlijk opvat.

      groetjes, Annabel

      Verwijderen
  2. Hi Annabel,

    Een goed betoog!
    Ik heb deze drogredenen gevonden:
    - 'Omdat scholieren hun motivatie verliezen, als ze stof niet goed of onduidelijk wordt uitgelegd en het daardoor niet begrijpen, stoppen vele voortijdig met hun studie.' Hier is er sprake van overhaaste generalisatie. Niet alle leerlingen die de stof niet begrijpen, zullen gelijk stoppen met hun studie. Dit gaat slechts over een percentage van de leerlingen.
    - ' omdat de leraren van een lager niveau die niet gemotiveerd zijn om hun lesmethode te verbeteren minder kansen krijgen tot lesgeven, waardoor de kwaliteit van het onderwijs zal stijgen.' Hier is er sprake van het vertekenen van een standpunt.

    Groetjes,
    Isabelle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hallo Isabelle,

      Bedankt voor je reactie. De door jou als eerst genoemde drogrede had ik er inderdaad expres in gestopt,

      Het door jou als tweede genoemde punt had ik persoonlijk ander geinterpeteerd zoals ik net ook al tegen Iris zei: "Met je laatste argument ben ik het niet echt eens maar dat komt misschien omdat ik het anders lees. Ik bedoelde hier namelijk meer mee dat leraren van een lager niveau die ook nog eens niet gemotiveerd waren om hun lesmethode te verbeteren minder les konden gaan geven. Maar ik denk dat jij het misschien meer opvatte als dat leraren van een laag niveau uberhaupt hun lesmethode niet willen verbeteren.Maar ik denk dat dat meer aankomt op hoe je de tekst leest dus dat had ik misschien beter iets duidelijker kunnen schrijven."

      Als laatste had ik ook een drogrede verwerkt in de zin: "En zo kunnen we, door het optimaliseren van de leerervaring van elke individuele leerling, de examenuitslagen zeker flink verbeteren."

      groetjes, Annabel

      Verwijderen